Revolutie , din greseala ...

        Viata in comunism , nu o pot intelege tinerii de douazecisiceva de ani , netraind acea perioada , nu veti sti niciodata ceea ce ne-a oferit bun si ceea ce nu ne-a dat comunismul.
  Ce ne-a dat comunismul?
  Educatie .  Serioasa, profunda si corecta. Corecta din punctul de vedere al calificativelor . In momentul cand absolveai o scoala , aveai o baza solida de cunostinte. Stati de vorba cu orice persoana din Romania, cu varsta de peste 40 ani , ca e maturator sau director si o sa vedeti diferenta de cunostinte dintre el si un tanar student de astazi...
  Stati nu dati cu pietre, sunt si studenti buni , eminenti, copii seriosi  acum, dar exact asta va spun , comunismul facea din tine, ca iti statea in caracter sa inveti sau nu, un om pregatit pentru viata.
 Democratia ne-a adus prostia pe tava, le-a usurat copiilor travesarea scolii , ba chiar o pot termina fara sa stie ce scoala au facut si nu vorbesc prostii , stiu o multime de cazuri.
  Stiti ca un copil de clasa a sasea nu stie ce este ala predicat si nu stie daca l-a invatat la matematica sau la romana? De auzit sustine ca a auzit de el... Stiti ca un copil de clasa a patra nu stie sa scrie corect si nici sa numere pana la o suta?
 A , imi veti da exemplul copilului dvs. si al mai multor copii din vreo scoala buna, eu vorbesc de majoritatea scolilor din Romania, de la tara si din orasele mici, unde sunt cativa care invata , ca asa sunt ei copii buni si inca cativa care fac meditatii, dar ceilalti?
  Mi s-a reprosat ca imi plang soarta, nu , eu sunt batran de-amu, eu plang copii acestia , carora acum nimic , nu le mai poate starni constiinta si nimic nu se mai face pentru a li se schimba caracterul...
  Ce ne-a mai dat comunismul? Ne-a dat carti . Cartile scriitorilor romani... Si explicati voi de ce citeam toti?!... Stiu, veti replica si acum ,  ca citeam carti ale scriitorilor care nu erau interzisi. Da , asa este , dar macar pe acelea si tot citeam ceva . Acum aveti vreun folos , ca aveti acces la toti scriitori romani si unversali si nu cititi niciunul?
  Nu nu sunt Gheorghe dracu' si nu am tot timpul dreptate , dar acum am libertate si pot spune ce vreau, ca e corect ca nu e corect... Ca ne convine , ca nu ne convine, fiecare poate spune ce vrea...
 Mai nou acum , avem scriitori din ce in ce mai potenti: Mihaela Radulescu , iata un exemplu de scriitor contemporan, din Romania moderna - eu unul nu stiam ca aceasta perioada este moderna...Dar daca asa crede un student din Romania , zic si eu asa...
 Daca unii dintre noi au o viata usoara acum , asta nu inseamna ca viata tuturor este mai buna, haideti domnilor si doamnelor , sa nu fim egoisti si sa nu raportam viata noastra , la viata majoritatii...
  Cineva mi-a reprosat , din ce a inteles el, ca democratia este buna  ,cu toate ca nu toti au mancare, ca daca doar mancarea ar conta , atunci am retrogada ca specie umana... Ei bine , copilule , chiar daca tu ai invatat altceva, ca iti place sau nu ideea , trebuie sa intelegi ca asta nu ne-a dat comunismul : mancare, lumina si caldura, daca le-am fi avut si pe astea , cu siguranta noi , cei care la revolutie am iesit in strada , am fi stat comod in casa , cu o farfurie plina cu  caracatita , in mana si ne-am fi desfatat la caldura dogoritoare din apartamente , privind vreo emisiune la televizor! Pentru ca voi asta faceti acum... Mai faceti si altceva, ca eu nu am bagat de seama?!...
 Vedeti voi, confortul vietii nu l-am avut, asta ne-a lipsit. Citeam carti la lumanari, ne imbracam cu trei cojoace si nu prea aveam ce pune pe masa... Nu ne vorbiti noua de mancare , ca noi stim sa rabdam, doar am rabdat 25 de ani.  Nu stiu cati dintre voi au mancat carofi de samanta decojiti, pentru ca astia erau cartofii care se gaseau in ultimul timp in pietele din Romania...
  Nu va mai grabiti sa aruncati cu pietre , pentru ca cei care nu ati trait in Romania comunista , nu stiti ce insemna pentru noi , o cutie de pate de ficat si nici ce insemna o eugenie... Deci , nu pentru ca sa devenim o tara de studenti  , am luptat noi si nu ca sa faca copii nostri curse cu masini si nici ca sa ne vindem toata avutia tarii ( toata facuta de noi , romanii de atunci )  strainilor  si catorva romani   care pana mai ieri erau egali financiar si moral , cu noi toti ceilalti ... De ce de fiecare data cand folosim verbul a lupta , il folosim la plural  ( sa luptam , noi poporul )   si cand este vorba de verbul a avea  il folosim in general la singular  ( eu am  ) ?...
  V-ati pus vreodata problema invers, sa lupt eu singur , ca sa avem toti ?!...
 Sa stiti ca poate,  am fi facut si noi o revolutie, dar una gandita de noi , poporul roman ...
  Ca n-am fost in stare sa facem propria revolutie, da este adevarat , dar ca am  luptat pentru spirit si nu pentru mancare , aici gresiti  fratilor. Pentru satisfacerea noastra spirituala si morala , aveam foarte multe in comunism , asta incerc sa va explic .  Ca nu le aveam pe toate , este si asta la fel de adevarat.  Dar ceea ce nu aveam , era mancarea , caldura si lumina. Pentru aceste lipsuri elementare am luptat , ele ne-au scos in strada ! Cum am mai spus , daca le-am fi avut si pe astea , va asigur ca ar mai fi trecut multa apa pe Dunare, pana la o revolta impotriva comunismului.
  Un cizmar a dat unei tari intregi , un acoperis deasupra capului , acum o armata de masteranzi nu reusesc sa asigure copiilor , manuale scolare...
  Sa fiti fericiti si multumiti de aceste vremuri , cand multora le plang copii de atata saracie, iata culmea ignorantei!... Mi-e teama ca voi,  nu veti mai face niciodata, nici o revolutie . Nici macar din greseala, ca a noastra...
                                                       Moromete, al' batran...

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Betivul de rand

Recunosc ca sunt betiv!

Pauza de pranz